Pytania do Mechanika

/Pytania do Mechanika
Pytania do Mechanika2018-07-13T11:33:36+00:00

ZAWIESZENIE W SAMOCHODZIE

Jak można stwierdzić, że amortyzatory w samochodzie są zużyte?

Amortyzator ma za zadanie wybierać nierówności nawierzchni i dociskać koło do drogi. Jego zużycie ma bardzo duży wpływ na prawidłowe prowadzenie auta. Niesprawny amortyzator wydłuży drogę hamowania i spowoduje utratę panowania na autem np. w zakręcie. Objawami zużycia amortyzatora jest np. mocne nurkowanie przodu auta przy hamowaniu, głośne stuki przy wjeździe w głęboką dziurę (amortyzator dobija do końca), wycieki oleju widoczne na amortyzatorze, na pewne prowadzenie auta w zakrętach czy nie równe zużycie opon.

Pęknięta sprężyna w amortyzatorze – czym to grozi?

Elementem utrzymującym nadwozie auta jest sprężyna. Jej pęknięcie jest niebezpieczne dla naszego bezpieczeństwa. Auto przechyla się na jedną ze stron, amortyzator pracuje w skróconym skoku, co może spowodować jego uszkodzenie. W niektórych przypadkach pęknięta sprężyna może wypaść z kielicha i uszkodzić oponę lub górne mocowanie sprężyny.

Czy jak coś stuka w zawieszeniu to powinienem to od razu naprawić?

Zawieszenie auta jest tak skonstruowane, by wszystkie jej elementy współpracując ze sobą prawidłowo wybierały wszelkie nierówności. Każde zużycie jakiegokolwiek elementu zawieszenia powoduje jego osłabienie. Więc, jeśli słyszymy dźwięki wydobywające się z zawieszenia przy pokonywaniu nierówności, warto sprawdzić i naprawić to szybko, by zużyte elementy zawieszenia nie nadwyrężały pozostałych części, których wymiana pomnoży nam koszta.

UKŁAD HAMULCOWY W AUCIE

Kiedy trzeba wymienić tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe zużywają się w trakcie eksploatacji, więc należy systematycznie kontrolować ich stan. Tarcze nadają się do wymiany kiedy przekroczą graniczną grubość ustaloną przez producenta, kiedy część o którą trze klocek jest skorodowana, ma wgłębienia czy jest krzywa. Tarcze wymieniamy wraz z klockami.

Jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy?

Wymiana płynu hamulcowego na najczęściej zapominana czynność przez kierowców. Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, czyli chłonie wodę, która podczas hamowania pod wpływem ciepła zamienia się w parę i zmniejsza nacisk tłoczka hamulcowego na klocek. To powoduje że hamulec będzie słaby, pedał hamulca miękki i gumiasty, a droga hamowania się wydłuży. Płyn hamulcowy należy wymieniać najlepiej co 2 lata lub 40 000 km.

Czy hamowanie może powodować dziwne dźwięki czy wibracje?

Prawidłowo działający hamulec nie powinien generować żadnych dźwięków. Piski i chrobotanie podczas hamowania mogą świadczyć o zużyciu się klocka hamulcowego lub o ciele obcym który wpadł między klocek i tarcze. Wibracje kierownicy czy pulsowanie pedału hamulca może świadczyć o krzywej lub wyszczerbionej tarczy hamulcowej. Pamiętajmy hamulce to nasze i innych bezpieczeństwo, nie lekceważmy ich!

WULKANIZACJA

Dlaczego warto zmieniać opony sezonowo?

Opona zimowa od letniej różnią się od siebie wzorem bieżnika i składem mieszanki. Opona zimowa ma bardziej ponacinany i szeroki bieżnik, by mogła sprawniej wgryzać się w śnieg i z łatwością się go pozbywać. Na dodatek w skład gumy jest tak opracowany by zachowywał elastyczność w niskich temperaturach. Opona letnia ma bardziej twardy skład gumy, by wytrzymywać wyższe temperatury, prędkości i przeciążenia jakimi jest poddawana.
Dlatego warto zmieniać opony sezonowo, by zachować optymalne prowadzenie się auta w każdych warunkach!

Jak ważne jest wyważenie kół w aucie?

Jeśli odczuwamy wibracje nadwozia czy kierownicy podczas szybszej jazdy samochodem, prawdopodobnie mamy niewyważone koło lub krzywą felgę. Prócz tego że nie jest to żadna przyjemność jechać takim autem, to ma to bardzo negatywny wpływ na stan naszych łożysk kół i elementów zawieszenia. Wystarczy 15 gram niedoważenia koła, prędkości 130 km na godzinę, a siła jaka wpływa na łożysko koła to jakby 1000 razy na minute walić w nie 4 kilogramowym młotem! Takie coś skraca żywotność zawieszenia o ponad 50 procent, a łożysk kół o 70 procent.

Dlaczego tak ważny jest rocznik opony?

Na każdej oponie wybity jest rok produkcji, widoczny z boku opony, przedstawiony w formie czterech cyfr. Dwie pierwsze to numer tygodnia, a dwie ostatnie to rok. Opona zachowuje swoje optymalne właściwości do 5 lat od ich produkcji, po tym czasie jest bardziej narażona na pęknięcia i uszkodzenia. Widząc mikropęknięcia w strukturze opony lub mamy wrażenie ze guma jest twardsza możemy powiedzieć że nasza opona już się zestarzała i trzeba ja wymienić.

KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE

Dlaczego warto jest serwisować klimatyzację w aucie?

Układ klimatyzacji wymaga okresowego serwisu, określanego raz na 2 lata. Czynnik zawarty w układzie ulatnia się do atmosfery przez połączenia i węże gumowe, około 10-15 procent rocznie. Olej z układu smarujący sprężarkę klimatyzacji też się starzeje. Zbyt mała ilość czynnika w układzie powoduje, że klimatyzacja słabo chłodzi albo po prostu nie działa. Serwis układu klimatyzacji polega na odzyskaniu i przefiltrowaniu pozostałego czynnika, usunięcie starego oleju, usunięciem pozostałej wilgoci za pomocą próżni, a na koniec nowy olej i czynnik uzupełniony do prawidłowego stanu.

Dlaczego tak brzydko pachnie?

Klimatyzacja powoduje rozwój bakterii w układzie wentylacyjnym samochodu. Kórz i niska temperatura parownika powoduje rozwój bakterii które odpowiedzialne są za brzydkie zapachy dochodzące z nawiewów. Dlatego warto raz w roku zmienić filtr kabinowy, jak i poddać wentylacje odkażaniu, np. metodą ozonu skutecznie zabija bakterie i usuwa brzydkie zapachy. Filtr kabinowy warto wybierać z węglem aktywnym, który usuwa brzydkie zapachy.

SILNIK W AUCIE

Czy trzeba wymieniać rozrząd?

Nie trzeba jeśli chcesz zniszczyć silnik. A jak nie to warto o tym pamiętać, by nieoczekiwanym momencie nam go nie zabrakło. Zerwanie paska rozrządu powoduje poważne uszkodzenia mechaniczne w silniku, skutkujące poważnymi wydatkami. Pasek może zerwać się ze starości, może go uszkodzić niesprawna rolka, może przeskoczyć bo napinacz nie jest sprawny itd. Wymieniając rozrząd pamiętaj o wszystkich jego elementach, nie tylko pasek a jeśli występują to napinacz, rolki, pompę wody, tłumiki drgań. Warto pamiętać by rozrząd zmieniać co ok 70 tyś kilometrów lub co 5 lat.

Dla czego wymieniamy olej?

Olej w silniku starzeje się w trakcie pracy silnika. Mikroskopijne cząstki powstałe w wyniku tarcia metali, osady i brudy powstałe w wyniku spalania paliwa powodują, że olej traci swoje właściwości i nie smaruje prawidłowo elementów silnika. Skutkuje to przyspieszonym zużyciem takich elementów silnika jak panewki czy pierścienie. Pamiętajmy o wymianie oleju wraz z filtrem co 10-15 tyś kilometrów lub raz na rok.

O co chodzi z chłodzeniem turbiny?

Chłodzenie turbiny to nic innego jak dłuższa chwila jaką silnik chodzi na wolnych obrotach przed jego wyłączeniem. Jeśli posiadasz silnik wyposażony w turbosprężarkę pamiętaj jak ona działa, w trakcie pracy jej wirnik rozpędza się nawet do 150 tysięcy obrotów na minute, smarowanie zapewnia jej olej silnikowy tłoczony przez pompę oleju. Jeśli szybko po jeździe parkujesz i od razu wyłączasz silnik, odcinasz dopływ oleju do wirnika turbiny, który nie zdołał zwolnić i ostudzić się. To powoduje zacieranie się łożyskowania i deformacje samego wirnika, czego skutkiem jest szybsze zużycie turbiny.

Pozdrawiam
Dobry Mechanik 🙂

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.